נוסחאות לשון ביצירותיו של לוין קיפניס

לֶוִין קִיפְּנִיס (1894–1990) היה סופר ומשורר ילדים ישראלי. הוא חתן פרס ישראל לספרות ילדים לשנת 1978. יצירתו מצטיינת בשפה עשירה, ברורה ומדויקת ובתכנים החינוכיים שבה. לוין קיפניס חיבר כ-800 סיפורים, 600 שירים וכמאה ספרים לילדים. הוא גם תרגם ועיבד יצירות רבות ממיטב ספרות העולם לילדים. מאמר זה מבקש להראות את ההשפעה הרבה של לשון המקרא ושל לשון חכמים על כתיבתו של לוין קיפניס.

לוין קיפניס משבץ בחיבוריו דגמים של נוסחאות לשון, הלקוחות מלשון המקרא ומלשון חכמים. להלן כמה דוגמאות:

  1. והנה + פועל. בדברי הימים א כב, ט כתוב: "והנה בן נולד לך". לוין קיפניס מאמץ נוסחה זו וכותב: "והנה נולדה תינוקת לניצה" (לוין קיפניס, הכלב הנאמן שלי).
  2. עוד + פועל בהווה… והנה. במלכים ב, ו כתוב, למשל: "עודנו מדבר עמם, והנה המלאך יורד אליו". קיפניס משתמש בנוסחת לשון זו בחיבוריו, כגון "עוד לא הספיק לרחוץ את ידיו ופניו – והנה זיוה קופצת כנגדו" (לוין קיפניס, סוסידה).
  3. היה + פועל בהווה. לדוגמה, במסכת סוטה ג, ד כתוב: "ר' נהוראי אומר אחד לשלושים יום היה מגלח". והנה לוין קיפניס כותב: "היו הגדיים מתרפקים על אִמם, וזאת הייתה מאכילה אותם חלב מתוק" (לוין קיפניס, עִזה פזיזה)
  4. טוב… מ…. למשל, במסכת שבת ל, א כתוב: "טוב לי יום אחד שאתה יושב ועוסק בתורה מאלף עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח". נוסחה זו מופיעה בכתבי לוין קיפניס: "טוב לי כי אסבול בגשם עם חבריי מלהשאיר אותם בחוץ" (לוין קיפניס, שלושת הפרפרים).
  5. אי אפשר ל… בלא [בלי]. לדוגמה, במסכת חגיגה ג, א כתוב: "אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש שבת…". ולוין קיפניס כותב לפי זה: "אי אפשר לבית בלי כלב וחתול" (לוין קיפניס, הכלב הנאמן שלי).

כמו כן ביצירותיו יש ביטויים רבים שמקורם מלשון המקרא. להלן כמה דוגמאות:

  1. חשקה נפשו: "אורן, בן שמונה, חשקה נפשו לנגן בפסנתר" (לוין קיפניס, הכלב הנאמן שלי).
  2. כה וכה: "הביטה סבתא כה וכה" (לוין קיפניס, עִזה פזיזה).
  3. עד כי: "… וגור-הדוב גדל מהר-מהר, עד כי גדל והיה לדוב" (לוין קיפניס, מי כמונו הדובים).
  4. הנה והנה: "רץ לו סיח, מקפץ בחצר הנה והנה" (לוין קיפניס, סוסידה).
  5. חפץ: "אוי לי ואבוי לי, מר לי! לא חפצתי לעזור לחברי…" (לוין קיפניס, סוסידה).
  6. תמול שלשום: "… כמחפש עצם שמנה שטמן יום תמול-שלשום" (לוין קיפניס, הכלב הנאמן שלי).
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רחל נ.  On 23 ביוני 2015 at 5:05 PM

    תודה, הדר, מעניין. האם אפשר להשתמש בתבנית משולבת של פעלים בעבר והווה גם יחד, למשל: ההמון החל מריע שוב – לא זוכרת..תודה!

  • hadarperry  On 23 ביוני 2015 at 8:19 PM

    כן, אפשר.

להשאיר תגובה

