ריבה

ריבה היא ממרח מתוק עשוי מפירות מבושלים בסוכר. את המילה ריבה חידש אליעזר בן-יהודה בהשראת המילה הערבית מֻרַבָּא (קונפיטורה). הוא תלה את חידושו במילה ריבה הנזכרת בתלמוד הירושלמי בהקשר של טיגון מנחות. ואף סבר שיש קשר בינה לבין המילה הערבית. בעיתון הצבי משלושה במרס 1888 מסביר אליעזר בן-יהודה כיצד חידש מילה זו:

שנינו בירושלמי שקלים פרק ז' הלכה ז': תופיני. רבי אמר תופיני ריבה רבי דוסא אמר תופיני נויי (או נאה) וכו'…  וגם בבבלי מנחות (דף נ') הגרסה רבה בבית… אבל האמת, כי גרסת הספרים נכונה, והעקר כמו בבבלי רבה בלי יוד, והיוד שבירושלמי היא רק תחת נקוד החירק, להראות כי צריך לקרוא רִבּה, ולא רַבּה, והמלה משרש רבב, על משקל סִבּה. ופרושו על פי לשון ערבית דבר המטגן בשמן או עשוי בצוקר, בדבש, למשל מיני פרי המבושלים בצוקר. רק שבלשון ערבית השם על משקל אחר, והוא מרבב. ושרש הדבר, יען יש לשרש רבב, מלבד כל המשמעות אשר לו בלשון עברית, גם כעין משמעת צמק, ועל כן יקראו להדברים המצמקים על ידי בשול בשמן או בצוקר מרבב, ובעברית רבה. ולפי זה הגרסה הנכונה היא: מ"ד תופיני רבה כמ"ד מטגנה ואח"כ אופה. נמצא כי זכינו למילה חדשה שהיא ישנה למיני המתיקה, למיני פרי מבושלים בצוקר, והיא רִבּה.

אך קביעתו זו בגדר טעות. הנוסח הירושלמי שעמד לפניו מאוחר הוא: בכתב היד של הירושלמי אין "ריבה" אלא "רכה". וגם במקבילה בתלמוד הבבלי הנוסחים העיקריים הם "רכה" ו"רבה" בלי יו"ד. הכוונה היא ללשון ריבוי, כלומר אפייה מרובה. אופים, ולאחר מכן מטגנים, ושבים ואופים. למשל, רש"י כותב על אתר: "אפיות הרבה אופה ומטגנה ואופה".

בחיבורו שבועת אמונים שרבב ש"י עגנון רמז עוקצני דק, אבל שקוף למדי, לבן-יהודה על טעותו זו. וזה לשונו:

החיים קלים היו והמעשים מועטים. הימים הולכים בנחת ובני-אדם נוחים זה לזה… אדם משכים בבוקר ושותה תה ומלפת את פתו בזיתים ובירקות ויוצא לעסקיו ועושה עד לסעודת הצהריים וחוזר לביתו קודם חשיכה ומוצא לפניו מיחם רותח, ושכנים באים זה אצל זה ושותים תה עם מרקחת של פירות. יש שם תלמיד חכם, מתלוצץ הוא על בעל המלון שטעה בפירוש המלות וקרא למרקחת של פירות ריבּה

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: