אברהם (רומי) בן-פורת – ממקימי המודיעין הקרבי

אברהם בן-פורת נולד בווינה שבאוסטריה ב-1924 בשם אברהם שווגר, ועלה ארצה בשנת 1934 עם הוריו ושני אחיו. המשפחה התיישבה בתל אביב. במהלך חייו שינה את שם המשפחה משווגר לבן-פורת. ב-1941 התגייס בן-פורת לפלוגה ד' של הפלמ"ח, שעסקה באימונים ובעבודה. והיה למעשה מראשוני המתגייסים לפלמ"ח. בן-פורת יצא לקורס מ"כים ולקורס סיירים. והוא החל לפעול בחוליית הסיירים, שאספה ידיעות באזור עין שמר והמשולש בעבור הצבא האוסטרלי. בשנים 1943–1946 השתתף בן-פורת בקורס מ"מים, והתמנה למפקד הסיירים בפלוגה ד', שעסקה בהכנת תיקי שטח, תיקי כפרים ותיקי צירים. הוא הדריך בנושא טופוגרפיה, ועסק בפעילות במסגרת המרי בבריטים. בעת שירותו בפלמ"ח פיתח בן-פורת את תורת המודיעין, ואותה העביר במסגרת הפיקוד והסיור. בסוף 1946 השתחרר ושובץ לרזרבה.

במלחמת העצמאות גויס שוב בן-פורת לפלמ"ח, ושירת בתור קמ"ן בחטיבת הראל. לאחר המלחמה נשאר בשירות קבע. הוא שימש קצין מודיעין של פיקוד דרום ושל פיקוד מרכז. בסיום מלחמת ששת הימים נתמנה לקצין מודיעין של רצועת עזה וצפון סיני, ואף היה הציר המרכזי של הצוות שהקים את בסיס ההדרכה של חיל המודיעין. הוא גם הקים בית ספר למודיעין קרבי באתיופיה מטעם צה"ל. בן-פורת סיים את שירותו בדרגת סגן-אלוף בשנת 1969.

עם פרישתו של בן-פורת מצה"ל הצטרף למוסד למבצעים ולתפקידים מיוחדים. בו פעל ביחידה המבצעית בתפקיד של ראש מחלקת המודיעין. בעבודתו בנה מחדש את המחלקה באופן שתתפקד במקצועיות, ותתאים לאיומים הקשים שנאלצה המדינה להתמודד עימם לאחר מלחמת ששת הימים, כמו הטרור הבין-לאומי. בשנת 1984 פרש לגמלאות, אך המשיך להתנדב במחלקה. בן-פורת נפטר ב-2006.

הייחוד של בן-פורת היה שהייתה לו יכולת טובה להביא מודיעין למבצע (מל"מ). אחד המבצעים שתרם להצלחתם בזכות עבודת המודיעין המבצעית שלו היה מבצע אביב נעורים. אהוד ברק, שהיה מלוחמי מבצע אביב נעורים, סיפר שהוא מעולם לא יצא למבצע שֶבו הצוותים של הסיירת קיבלו מידע כל כך מפורט על המקום שאליו הם הולכים, החל ממפתחות לחדרי המדרגות, דרך מספר המדרגות שעליהם לטפס בדרך לדירת המחבלים, וכלה בכך שלכל לוחם היה צילום של היעד, ואותו שינן וזכר כדי שחלילה לא יירה במישהו אחר. הכול הודות לעבודתו המקצועית והיסודית של אברהם בן-פורת, שהיה קצין המבצעים של קיסריה, יחידת המבצעים של המוסד.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

כתיבת תגובה