תהלה (טילה) קלימנטובסקי – אשת עמל, שמירה ויצירה

תהלה נולדה בשנת תרל"ב (1872) בפיטרה-ניאמץ שברומניה להוריה אריה-לייב ולאה בלומנפלד, אשר החליטו לעלות לארץ ישראל בהגיע בניהם לגיל גיוס. בגלל סירובם של שלטונות תורכייה להתיר את כניסתם לארץ שהו תחילה בקפריסין, ומשם עלו בשנת 1884 לזיכרון יעקב. בה היו מהגרעין ההתיישבותי הראשון. בזיכרון יעקב למדה תחילה בבית הכנסת, ואחר כך הייתה לעזר להורים לבית ובמשק.

לאחר מכן עברה תהלה עם בעלה ישראל קלימנטובסקי לשפיה, ושנים מספר לאחר מכן עברו לכפר תבור, והיו ממייסדיה הראשונים. לתהלה ולישראל נולדו ארבעה ילדם: שרה, משה, נעמי ואריה. משנתאלמנה מבעלה, נרתמה תהלה לניהול המשק נוסף על גידול ילדיה. היא העסיקה בקביעות פועלים יהודים, ובשעת הדחק נעזרה בפועלים ערבים, שהיו למעריציה. על אף הסביבה העוינת לא חששה לצאת לבדה לשדות מרוחקים רכובה על סוס וחגורה באקדח.

גבוהת קומה הייתה, ושתי צמותיה השחורות, שלא הלבינו אף לעת זקנתה, שיוו לה דמות של אשת חייל. משקהּ היה למופת לשאר האיכרים בשקידה ובערנות לענייני החקלאות. ופקידי יק"א היו מתגאים ביבולי ברכה שנתנו שדותיה. בגבורה עמדה גם לאחר שפקד אותה אסון: בשנת 1920 נפל בנה משה בקרב עם שודדי עדר. אך לבנה אריה לא נתנה עוד לצאת אל השדה, והוא נסע לירושלים להשתלם בלימודי משפט, והיה שופט שלום בחדרה ובחיפה שנים רבות.

תהלה נפטרה בשנת 1965, והיא בת 93. הובאה למנוחות בכפר תבור ליד קבר בנה.

KT-0457.JPG

תהלה (טילה) קלימנטובסקי (לקוח מאתר ביתמונה)

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שירה כלימור ממן  ביום 28 באוקטובר 2019 בשעה 9:05 PM

    זו סבתא של אבא שלי. סבי אריה עברת את השם קלימנטובסקי לכלימור

כתיבת תגובה